EFFICIËNTE SPORTIVITEIT

Alfa Romeo betreedt het tijdperk van de geavanceerde hybride technologie.

Rijplezier

Het authentieke rijplezier van een Alfa Romeo, versterkt met een gloednieuwe elektriserende ervaring.

Prestaties

Een garantie op de adrenaline van sportief rijden, die deel uitmaakt van het DNA van het legendarische merk. 

Verbeterde efficiëntie

Uitstekend rijbereik en minder energieverbruik met een lagere milieu-impact en geavanceerde efficiëntie.

Hoe uw wagen opladen

THUIS OPLADEN

Thuisladers zijn handig voor wie de batterij van zijn plug-in hybride wagen 's nachts wil opladen. Laad u uw wagen thuis op, dan is hij de volgende ochtend klaar om de baan op te gaan.

INSTALLATIE WALLBOX

Free2move eSolutions biedt een professionele installatiedienst, in overeenstemming met de toelatingscriteria van de overheid. U kunt uw easyWallbox of eProWallbox in vier stappen laten installeren.

Hoe uw wagen opladen

OPENBAAR OPLADEN

Het gebruik van openbare oplaadstations wordt steeds toegankelijker omdat het oplaadnetwerk zich steeds verder uitbreidt. De batterij kan in slechts 2,5 uur volledig worden opgeladen.

MY ALFA CONNECT *

My Alfa Connect biedt toegang tot alle connectiviteitsdiensten voor uw Alfa Romeo via uw telefoon. Deze handig app biedt ook een aantal functies, speciaal voor hybride en elektrische auto's, zoals de mogelijkheid om het dichtstbijzijnde laadpunt te zoeken of het elektrische bereik op de kaart te weer te geven. Met de eSolutions Charging-app kunt u laadsessies aan uw wallbox thuis eenvoudig op afstand regelen.

      

 

Disclaimer

* Voor alle nieuwe voertuigen die vanaf 1 mei 2023 worden besteld, is My Assistant inbegrepen in het pakket Connect ONE, waarvan de prijs al is inbegrepen in de prijs van het voertuig. My Remote, My Car, My Navigation en My eCharge zullen deel uitmaken van Connect PLUS dat een specifiek abonnement vereist. Connect PLUS is de eerste 6 maanden zonder bijkomende kosten beschikbaar, vanaf de datum van ingang van de garantieperiode. My Alert en My Wi-Fi blijven ongewijzigd.

Afbeeldingen zijn slechts bedoeld ter illustratie. Weergegeven lakkleuren en details kunnen om productietechnische en/of commerciële redenen afwijken of niet beschikbaar zijn. Op sommige afbeeldingen kunnen modelversies, uitvoeringen, opties en/of accessoires zijn weergegeven die alleen op aanvraag en tegen meerprijs verkrijgbaar zijn.

Brandstofverbruik Alfa Romeo Tonale Hybride MHEV-range (l/100 km): 5,6-6,3; CO2-emissie (g/km): 164-203. Dit betreft typegoedkeuringswaarden die zijn bepaald op basis van de gecombineerde rijcyclus van de WLTP-testprocedure. Deze waarden dienen slechts ter vergelijking en kunnen afwijken van het verbruik onder reële rijomstandigheden.

Brandstofverbruik gecombineerde cyclus Tonale Plug-in Hybride Q4 (l/100 km): 1,1 - 1,4; gecombineerdenergieverbruik (kWh/100km): 16,8 - 18,7; CO2-uitstoot (g/km): 26 - 33. Tot 82 km volledig elektrischrijbereik heeft betrekking op de stadscyclus. Het totale rijbereik is de volledig mogelijke actieradius diewordt bereikt door benzine-autonomie te combineren met de volledig elektrische autonomie in destadscyclus. De homologatiewaarden zijn vastgesteld op basis van de WLTP-cyclus, gehomologeerd op4.11.2022. De aangegeven waarden dienen ter vergelijking. Het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en hetrijbereik kunnen variëren afhankelijk van de werkelijke gebruiksomstandigheden en van verschillendefactoren zoals: laadfrequentie, rijstijl, snelheid, specifieke uitrusting, opties, formaat van de banden,buitentemperatuur en thermisch comfort aan boord van de wagen.

VRAAG & ANTWOORD

Alles wat u moet weten over hybride auto's

HYBRIDE AANDRIJVING

De Tonale Hybride en Tonale Plug-in Hybride Q4 zijn Alfa Romeo's eerste hybride modellen.

De Tonale Hybride en Tonale Plug-in Hybride Q4 zijn compacte SUV's waarmee Alfa Romeo een nieuwe weg voor de toekomst inslaat waarin het de elektrische aandrijftechniek in zijn sportieve dna integreert.

Hybride is een mengvorm van twee verschillende dingen. Bij een auto gaat het dan om de aandrijflijn, waarbij meestal een verbrandingsmotor wordt gecombineerd met een elektromotor om het brandstofverbruik en de emissies te verlagen.

De afkorting SUV staat voor Sports Utility Vehicle, een autotype dat zich kenmerkt door een hoge bouw, sportieve uitstraling en oorspronkelijk ook een zekere mate van terreinvaardigheid. Door de combinatie van een krachtige verbrandingsmotor met een elektromotor onderscheidt een hybride SUV zich over het algemeen door superieure 4x4-eigenschappen.

Ondersteuning van de verbrandingsmotor door een elektromotor verhoogt de efficiëntie van de aandrijflijn. Zo wordt de kinetische energie die bij afremmen en snelheid minderen normaliter verloren gaat, teruggewonnen in de vorm van elektrische energie die door de elektromotor weer voor de aandrijving kan worden gebruikt.

 AANDRIJFTECHNIEK

• ICE Internal Combustion Engine (inwendige verbrandingsmotor): auto met traditionele op thermische energie gebaseerde motor waarin de verbranding van fossiele brandstof (benzine, diesel, LPG, etc.) wordt geactiveerd door menging met een oxidatiemiddel (gewoonlijk zuurstof). Dit gebeurt in een verbrandingskamer die een integraal onderdeel is van het bewegingsmechanisme van de motor.​
• MHEV Mild Hybride Electric Vehicle (mild Hybrideevoertuig): auto met een inwendige verbrandingsmotor die wordt gecombineerd met een kleine elektromotor. Het relatief kleine batterijpakket voor de elektromotor wordt opgeladen door de verbrandingsmotor en door regeneratief remmen. De auto kan niet volledig elektrisch rijden, maar bij de nieuwste generatie 'milde Hybrides', zoals de Alfa Romeo Tonale Hybride, kan de auto met opgeladen batterijpakket stapvoets een zeer beperkte afstand op alleen de elektromotor rijden.​
• HEV Hybride Electric Vehicle (Hybrideevoertuig): auto met een inwendige verbrandingsmotor die wordt gecombineerd met een elektromotor. Het batterijpakket voor de elektromotor wordt opgeladen door de verbrandingsmotor en door regeneratief remmen. Met opgeladen batterijpakket kan de auto een beperkte afstand elektrisch rijden.​
• PHEV Plug-in Hybride Electric Vehicle (plug-in Hybrideevoertuig): auto met een inwendige verbrandingsmotor die wordt gecombineerd met een elektromotor. Het batterijpakket wordt opgeladen via een laadkabel vanuit een externe bron en door regeneratief remmen. Als het batterijpakket bijna leeg is, grijpt de verbrandingsmotor automatisch in om het systeem tijdens het rijden op te laden. Het batterijpakket en elektromotor hebben voldoende capaciteit om langere afstanden volledig elektrisch te rijden. Bij de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybride Q4 bedraagt het elektrisch bereik bij stadsgebruik maximaal 82 kilometer.​
• BEV Battery Electric Vehicle (elektrisch batterijvoertuig): auto waarbij de aandrijving uitsluitend wordt verzorgd door een elektromotor. Het rijden gebeurt volledig elektrisch, het batterijpakket wordt opgeladen vanuit een externe bron en door regeneratief remmen.​
• REEV Range Extended Electric Vehicle (elektrisch batterijvoertuig met range extender): elektrische auto die in aanvulling op de elektromotor is uitgerust met een kleine benzinemotor. Deze benzinemotor werkt als generator die het batterijpakket kan opladen om zo het bereik te vergroten als de batterij leeg raakt.​

Een plug-in hybride combineert de sterke punten van een inwendige verbrandingsmotor met die van een elektromotor. Daarnaast garandeert een plug-in hybride een optimale balans tussen elektrische actieradius, oplaadtijd, brandstofverbruik, rijeigenschappen en prestaties.​

Plug-in Hybride-auto’s hebben veel voordelen gemeen met elektrische voertuigen, zoals lage kilometerkosten, weinig rijgeluiden en emissievrij rijden (in de elektrische modus). Daarnaast bieden ze de flexibiliteit van een conventionele verbrandingsmotor op langere ritten, zonder noodzaak om de batterij vanuit een externe bron op te laden. Door de combinatie van de verbrandingsmotor en de elektromotor kan de auto bovendien een hoger koppel en betere prestaties leveren dan bij toepassing van alleen een conventionele motor, ook al heeft die een grotere cilinderinhoud. De Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybride Q4 biedt op dat vlak een geavanceerd 4x4-aandrijfsysteem dat de veiligheid, de prestaties en het rijplezier verhoogt bij gelijktijdige verlaging van de kilometerkosten en emissies. Daarnaast biedt hij een groot elektrisch rijbereik en valt hij in een aanzienlijk lagere tariefklasse voor de motorrijtuigenbelasting.​

OPLADEN

Bij mode 3-laden met 7,4 kW aan een laadpaal op straat duurt het opladen ca. 2,5 uur. Dit geldt ook voor opladen met de easyWallbox-thuislader, mits deze is aangesloten op een 3-fasen stopcontact.

Ja, dat is mogelijk. Via een speciale pagina op het infotainmentscherm van de auto of via de My Alfa Connect-app kunt u de oplaadtijden instellen.​ Zo kunt u bijvoorbeeld van daluurtarieven voor de stroomprijs profiteren. Om doorslaan van de stoppen te voorkomen, kunt u ook de maximale stroomsterkte instellen​.

Bij het leegraken van het batterijpakket wordt automatisch de verbrandingsmotor ingeschakeld zodat u door kunt blijven rijden. Het systeem is zodanig ontworpen dat altijd een minimum laadniveau voor vierwielaandrijving behouden blijft.​

Het batterijpakket is erop ontworpen om het hele jaar door goed te functioneren bij gematigde temperaturen. Langdurige blootstelling van de auto aan zeer hoge temperaturen kan de actieradius verkleinen, omdat energie nodig is om het batterijpakket te koelen. Ook bij zeer lage buitentemperaturen moet u rekening houden met een geringer bereik, omdat energie nodig is om de batterijen te verwarmen.​

Tijdens het rijden wordt het batterijpakket automatisch opgeladen door de benzinemotor en door regeneratief remmen. Bij stilstand kan het batterijpakket worden opgeladen door aansluiting van de auto op een externe stroombron.

Het bijladen van het batterijpakket tijdens het rijden vindt plaats op verschillende manieren:
1- Regeneratief remmen: hierbij wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie die wordt gebruikt om het batterijpakket op te laden. Zo gaat de kinetische energie niet als thermische energie verloren, zoals bij een conventionele auto met uitsluitend een inwendige verbrandingsmotor. Elektromotoren verbruiken energie voor aandrijving van de auto. Wanneer echter geen aandrijving nodig is, zoals tijdens het afremmen met gebruik van de remmen of op de motor, kan de remkracht worden gebruikt om de werking van de elektromotor om te keren en elektriciteit op te wekken, waarbij de opgewekte stroom naar het batterijpakket wordt teruggevoerd. Dit proces wordt regeneratief remmen genoemd. Dankzij deze bij het afremmen geregenereerde stroom kan de actieradius van een elektrische auto tot meer dan 10% worden vergroot.
2 - E-Save-modus: door deze rijmodus te kiezen, houdt het systeem het batterijpakket op een bepaald laadniveau of wordt het batterijpakket opgeladen tot een ingestelde drempelwaarde.

Ja, dat kan. Met een Mode 2-laadkabel kan de auto worden aangesloten op een gewoon stopcontact, bijvoorbeeld in de garage of op de oprit. De boordlader van de auto zet de wisselstroom uit het stopcontact om in de vereiste gelijkstroom voor het opladen. Via het infotainmentscherm in het dashboard of via de My Alfa Connect-app, kunt u de oplaadtijd instellen, evenals de maximale stroomsterkte die dat u via het stopcontact uit de huisinstallatie wilt opnemen. Om sneller te kunnen opladen, kunt u een easyWallbox aanschaffen en hiervoor een 3-fasen groep laten installeren. Eventueel kunt u kiezen voor de sterkere eProWallbox, die een laadvermogen tot 22 kW biedt.

• Standaard: een thuislaadkabel. Deze Mode 2-kabel voor opladen via een gewoon stopcontact wordt standaard bij de Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 meegeleverd.
• Optioneel: een Mode 3-laadkabel. Hiermee kunt u het batterijpakket aan een thuislader of bij openbare laadpunten met een vermogen tot 7,4 kW opladen.