ONZE GESCHIEDENIS

De opmerkelijke en gedurfde geschiedenis van ons merk: een inspirerende toekomstgerichte metamorfose die tot op vandaag voortduurt.

DE MYTHE VAN ALFA ROMEO

Op 24 juni 1910 wordt in Milaan een nieuw bedrijf opgericht met de naam A.L.F.A (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). De Napolitaanse ondernemer Nicola Romeo neemt later het bedrijf over en verandert de naam in Alfa Romeo. In datzelfde jaar tekenen Ugo Stella en Giuseppe Merosi, de eerste hoofdingenieur van het bedrijf, een contract voor de creatie van twee auto's met de namen 24 HP en 12 HP, verwijzend naar hun respectieve paardenkracht. In 1923 wordt het eerste baanbrekende resultaat behaald in de geschiedenis van het merk: Ugo Sivocci wint de Targa Florio in een Alfa Romeo RL: de eerste van 10 overwinningen van het merk in de beroemde Siciliaanse wegrace.

HET LOGO EN DE BAND MET MILAAN

De onverbrekelijke band met Milaan is de vaste pijler van Alfa Romeo's wereldwijde imago. Het idee voor dit logo komt van de jonge illustrator Romano Cattaneo, een goede vriend van Giuseppe Merosi. Terwijl hij op de Piazza Castello stond te wachten op tram nummer 14, werd zijn aandacht getrokken door de Biscione Visconteo op de hoofdtoren van het Castello Sforzesco. Het was liefde op het eerste gezicht, maar er ontbrak nog iets. Cattaneo en Merosi werkten aan verschillende versies. Het meest overtuigende ontwerp toonde aan de ene kant de draak van de Biscione, aan de andere kant het wapenschild van de stad Milaan, een rood kruis op een witte achtergrond.