ONZE GESCHIEDENIS

De buitengewone en gedurfde geschiedenis van ons merk: een inspirerende en visionaire transformatie die tot op vandaag voortduurt.

DE MYTHE VAN ALFA ROMEO

Op 24 juni 1910 wordt in Milaan een nieuw bedrijf opgericht. De naam? A.L.F.A., voor Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Wanneer de Napolitaanse ondernemer Nicola Romeo later het bedrijf overneemt, verandert hij de naam in Alfa Romeo. Nog in hetzelfde jaar tekenen hoofdingenieurs Ugo Stella en Giuseppe Merosi een overeenkomst voor de creatie van twee auto's. Die krijgen de naam 24 HP en 12 HP, naar hun respectieve vermogen, waarbij HP staat voor Horse Power. In 1923 boekt het merk een eerste overwinning die de toekomst voorgoed verandert: Ugo Sivocci wint de Targa Florio aan het stuur van een Alfa Romeo RL. Het is de eerste van liefst 10 overwinningen in deze beroemde Siciliaanse wegrace.

HET LOGO EN DE BAND MET MILAAN

Alfa Romeo is onlosmakelijk verbonden met Milaan; het is het fundament van het merkimago. Maar hoe ontstond het idee voor het iconische logo? Dat hebben we te danken aan de jonge illustrator Romano Cattaneo, een goede vriend van Giuseppe Merosi. Terwijl de illustrator bij de Piazza Castello stond te wachten op tram 14, werd zijn aandacht getrokken door de Biscione Visconteo, de slang met drakenkop op de hoofdtoren van Castello Sforzesco. Het was liefde op het eerste gezicht. Toch ontbrak er nog iets. Cattaneo en Merosi werkten verschillende versies uit. Het meest overtuigende ontwerp toonde aan de ene kant de draak Biscione, aan de andere kant het embleem van de stad Milaan - een rood kruis op een witte achtergrond.