Storie Alfa Romeo: Alfa Romeo Giulia en Stelvio

110 jaar Italiaanse topkwaliteit

Wie is Giorgio?

We schrijven 2013. Giorgio is het platform waarop de volgende generatie Alfa Romeo’s zal worden gebouwd. De romantici denken dat de naam een eerbetoon is aan Tazio Giorgio Nuvolari, anderen gaan uit van een persoonlijke keuze van Marchionne. Het geheim is nooit opgehelderd. Wat wel duidelijk was: Giorgio zou een achterwiel- en vierwielaandrijving krijgen, en de doelstellingen waren ontstellend ambitieus. De betrokken planners en ontwerpers kregen de opdracht om oude regels en gewoontes opzij te zetten, outside the box te denken en te ‘geloven, dromen en creëren’.

De lancering van de Giulia in het nieuwe Alfa Romeo Museum

De nieuwe Giulia werd uiteindelijk op 24 juni 2015 aan de wereld getoond, op de 105de verjaardag van het merk. Met Puccini's ‘Nessun dorma’ verwelkomde maestro Andrea Bocelli de Giulia in de kamers van het gerenoveerde Museo Storico Alfa Romeo in Arese, waar verleden en toekomst elkaar ontmoeten.

Stelvio: de eerste Alfa Romeo SUV

Het Giorgio-platform werd niet alleen voor Giulia gebruikt. Alfa Romeo achtte de tijd rijp om zich te bewijzen in het segment van de Utility Vehicles, het meest dynamische en innovatieve segment van allemaal. En zo werd Stelvio in februari 2017 de eerste SUV in de geschiedenis van het merk. Het was geen eenvoudige uitdaging: een Alfa maken die in staat is om soepel te rijden op sneeuw en onverharde wegen, zonder dat de prestaties, het rijgedrag en de wegligging eronder lijden. Met andere woorden, een SUV die zich gedraagt als een sportieve sedan.

De meest bekroonde Alfa Romeo-modellen ooit

Met 170 internationale titels zijn Giulia en Stelvio in de afgelopen vijf jaar uitgegroeid tot de meest bekroonde Alfa Romeo's ooit. De prijzen werden toegekend voor zowel innovatie als stijl, door gespecialiseerde kranten en algemene media, door jury's van deskundigen of rechtstreeks door klanten.

Alfa Romeo keert terug naar de Nürburgring

Twee maanden na de presentatie in 2015 was de Giulia Quadrifoglio klaar voor het Nürburgring- racecircuit. 7 minuten en 32 seconden later kwam het ongelooflijke nieuws: maar liefst zeven seconden onder het vorige record van 2015. Iets meer dan een jaar later deed Stelvio het zelfs nog beter, met 8 seconden onder het vorige categorierecord. Giulia en Stelvio zijn de snelste sedan en SUV ooit, op een van de moeilijkste circuits ter wereld.