Alfa Romeo 156. Essentiële schoonheid

Een sedan met een sportief hart

In 1997 waren de bedoelingen van het bedrijf duidelijk: een sedan creëren die stijl koppelde aan een uitmuntende prestatie en een feilloos dynamisch gedrag, met een perfecte balans tussen prestaties en handling. Een formule die Alfa Romeo volledig op het lijf geschreven was. De ambities lagen bijzonder hoog, en het resultaat was een van de beste voorwielaangedreven auto's ooit.

Hoe ontwerp je een meesterwerk?

De stijl van de 156 was een buitengewone mix van kracht, innovatie en verfijning. Het schild vooraan was opnieuw prominent aanwezig en bepaalde de lijnen van de motorkap. In vooraanzicht leken de spatborden ‘op de wielen geklemd’, één met de carrosserie, waardoor ze kracht en grip op de weg uitstraalden. De verhouding tussen glas en metaal leek meer op die bij een coupé dan op die bij een sedan. De handgrepen van de achterdeur verdwenen en werden bijna onzichtbaar geïntegreerd in de omlijsting van de ramen. De strakke flanken accentueerden het strakke en dynamische profiel van de auto. 

Geavanceerde sportiviteit

Ook technisch was de 156 een verbazingwekkende auto. De ontwerpers hadden de opdracht gekregen om het concept ‘geavanceerde sportiviteit’ te ontwikkelen door kracht, lichtheid en controle te combineren. Dat is altijd de kern geweest van rijden met een Alfa Romeo. De 156 overtuigde iedereen. Het was de spannendste sedan van een hele generatie. De sportieve versie was een winnaar: in tien jaar Gran Turismo-kampioenschappen won de auto 13 titels.

Het prille begin van de ‘common rail’

In die tijd was benzine de dominante brandstof op de Europese markt, maar daar zou snel verandering in komen. En het was Alfa Romeo die de revolutie lanceerde: de 156 was de eerste auto ter wereld met de ‘common rail’-technologie. Journalisten die de 1.9 en 2.4 JTD-versies in Lissabon testten, stonden verstomd. Voor het eerst konden dieselmotoren met benzine concurreren op het gebied van prestaties, geluiddemping en comfort.

‘Auto van het jaar’

De 156 won de harten van het publiek en de critici. In 1998 sleepte de wagen de internationale prijs ‘Auto van het Jaar’ in de wacht – een primeur in de geschiedenis van Alfa Romeo.