“Storie Alfa Romeo"
TWEEDE AFLEVERING: DE DOMINANTIE VAN DE ICONISCHE 6C 1750

De 6C familie
 

In 1926 kwam Vittorio Jano aan het hoofd te staan van de hele Alfa Romeo productieplanning. Zijn opdracht: “een briljant presterende lichtgewichtwagen ontwerpen” die races en bewonderende blikken kon winnen en bovendien nieuwe markten kon veroveren. Het resultaat was de 6C.

De wagen was een combinatie van structurele eenvoud, gesofisticeerde technologie en vooral extreem veel motorkracht. Jano had een verbluffend talent om paardenkracht te ontwikkelen uit kleine motoren, iets wat we vandaag downsizing zouden noemen. Deze Alfa Romeo had de allerbeste gewicht/vermogen-verhouding en was daardoor de snelste. 

 

6C 1750: het toppunt van autoinnovatie
 

De 6C 1750, die in januari 1929 op het Autosalon van Rome werd voorgesteld, was waarschijnlijk de meest volmaakte uitwerking van de 6C-formule. De motor was een verderzetting van de vorige 1500 6-cylinder in-lijn motor. Hij werd in verschillende versies geproduceerd en zijn vermogen varieerde van 46 PK in de Turismo versie tot 102 PK in de Gran Sport "Fixed Head".

De 6C had een mechanisch remsysteem met brede trommels, geactiveerd door een overbrengingssysteem, een geperst stalen omhulsel en een lager zwaartepunt dat voor veel meer grip in de bochten zorgde. De benzinetank was naar achter verplaatst, waardoor er meer gewicht kwam te liggen op de achterwielen en de achteras een betere balans kreeg. Het was destijds het toppunt van autoinnovatie. En hoe meer races de wagen won, hoe groter zijn verbluffende technische reputatie werd in Italië en het buitenland, vooral dan in Groot-Brittannië en het Gemenebest.

 

De tijd van de koetwerkbouwers
 

De 6C was bijzonder snel maar ook verbazend oogstrelend. Hij dankte zijn succes voor een groot deel aan de koetswerkbouwers die de Touring, Castagna, Zagato en de Pininfarina vormgaven.

Tot in de jaren 30 was het gebruikelijk dat autofabrieken gewoon onbeklede wagens afleverden, met enkel een motor, een versnellingsbak en een ophanging. De klant kocht de wagen en bestelde dan een op maat gemaakt koetswerk bij een koetswerkbouwer. En de 6C 1750 bood uitzonderlijke mogelijkheden voor uitzonderlijke koetswerkbouwers. Alfa Romeo’s unieke mechanische en technologische basis waren uitermate geschikt om er enkele van de sierlijkste koetswerken ooit op te bouwen, ontworpen door de beste ontwerpers en aangekocht door de bekendste vips.