Alfa Romeo Stelvio
  • OVERZICHT
  • STIJL
  • TECHNOLOGIE
  • INFOTAINMENT
  • COMFORT
  • RIJPLEZIER
  • AANDRIJVING
  • EFFICIËNTIE

DE EERSTE SUV VAN ALFA ROMEO

Fascinatie vanaf de eerste blik

Al sinds zijn oprichting bouwt Alfa Romeo wagens die een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we houden van en rijden met auto’s. Het merk vestigt een nieuwe mijlpaal met de Stelvio: krachtige aluminium motoren voor onovertroffen acceleraties in deze klasse, een Q4-vierwielaandrijving, een perfecte gewichtsverdeling (50/50), een ongeëvenaarde stuurverhouding en een krukas in koolstofvezel: de eerste SUV van Alfa Romeo beantwoordt aan de hoogste verwachtingen en biedt enthousiaste bestuurders een onvergetelijke rijervaring. Bovendien heeft de Stelvio dankzij zijn toptechnologie en innovatieve platform de felbegeerde maximumscore van vijf sterren veroverd in de EuroNCAP-crashtests, met een score van 97 procent voor de bescherming van volwassenen.

STIJL

GEÏNSPIREERD DOOR HET ICONISCHE DESIGN VAN ALFA ROMEO

Een onmiskenbare emotie

Het iconische design van Alfa Romeo heeft een unieke SUV gecreëerd, die zich onderscheidt met de typische unieke en essentiële kenmerken van het merk, en hiermee stilistisch perfect aansluit bij de nieuwe Giulia. Het premiumdesign is geïnspireerd door de tradities van het merk en vormt een mooi evenwicht tussen elegantie en functionaliteit. Alles is gebeeldhouwd op de mechanica, zoals een pak op maat van het lichaam van een atleet. Elk detail is ontworpen om de aerodynamica te verbeteren en de prestaties van de Stelvio te benadrukken, zonder daarbij te overdrijven. Dat noemen we bij Alfa Romeo ‘de zinvolle schoonheid’.

EXTERIEUR

Meer dan een doorsnee SUV

De Stelvio gaat verder dan de grenzen van zijn categorie, maar behoudt de sterke identiteit van Alfa Romeo en de puurheid van zijn legendarische Italiaanse erfenis. In een oogopslag herken je de onmiskenbare ‘trilobo’ vooraan, de gemarkeerde holle lijnen en de gespierde achterbumper; allemaal in evenwicht gebracht met een ideaal gevoel voor perfecte verhoudingen en harmonieuze oppervlakken.

INTERIEUR

Volledig gericht op de bestuurder

Het interieur van de Stelvio vertegenwoordigt een aardverschuiving in de wereld van de SUV’s, met zijn nooit geziene hoge, maar toch sportieve rijpositie, ontworpen om de baan te domineren. Het interieur is sober en minimalistisch: elk detail is ontworpen om de ervaring aan het stuur nog intenser te maken, zonder dat het geheel te overvloedig of overdreven vormgegeven lijkt. Met de Stelvio verandert Alfa Romeo de paradigma’s van het SUV-segment, waarbij ruimte, ergonomisch comfort en een ongekende stijl worden gecombineerd.

UNIEK

Emotie schuilt in unieke details 

Alfa Romeo heeft voor de Stelvio alleen de meest kostbare interieurelementen geselecteerd, om ze vervolgens met hoogtechnologische elementen en een superieure afwerkingskwaliteit te combineren. Het design van het dashboard is elegant omgeven door materialen zoals echt hout of aluminium. Op het sportieve lederen stuur bevindt zich een geïntegreerde startknop.

  • STIJL
  • EXTERIEUR
  • INTERIEUR
  • UNIEK
TECHNOLOGIE

VERFIJNDE TECHNOLOGIE

Nieuwe innovatieve hoogtepunten

Geavanceerde veiligheidstechnologieën en ongeziene oplossingen in zijn categorie. Alfa Romeo heeft de meest ambitieuze doelstellingen vooropgezet en introduceert een hele reeks innovaties, maar blijft tegelijkertijd trouw aan zijn unieke filosofie van het creëren van wagens. Stelvio stelt een reeks hoogstaande technologische oplossingen voor zoals het Integrated Brake System (IBS), autonome noodremhulp (AEB) met voetgangerherkenning en een aandrijfas volledig in carbonvezel.

VEILIGHEID

Veiligheidssysteem van topniveau

Stelvio heeft de felbegeerde vijfsterrenscore van EuroNCAP in de wacht gesleept, met een uitmuntende score van 97%. Die resultaten werden verkregen door een grote investering in de architectuur van de Giulia en Stelvio, met een indrukwekkende waaier aan innovatieve veiligheidsvoorzieningen. Zo beschikt elke Stelvio standaard over de botswaarschuwing Forward Collision Warning (FCW), een autonome noodremhulp (AEB) met voetgangerherkenning en een rijstrookwaarschuwing (LDW). Optioneel kan Alfa’s eerste SUV nog worden uitgerust met een adaptieve snelheidsregelaar (ACC) en een dodehoekmonitor (BSM) met detectie van dwarsverkeer achter de wagen (Rear Cross Path Detection).

IBS

Een exclusieve première

Het geïntegreerde remsysteem is een exclusieve remoplossing van Alfa Romeo, een wereldpremière ontwikkeld voor een onmiddellijke en precieze reactie in alle omstandigheden. Het systeem garandeert de beste remafstand in zijn klasse en vermijdt ABS-trillingen bij bruusk remmen, terwijl zijn unieke design een aanzienlijke gewichtsvermindering mogelijk maakt. Dankzij het vermogen van het remsysteem en zijn uitmuntende reactievermogen kan de Stelvio in amper 39 meter vertragen van 100 km/u tot stilstand.

Hill Descent Control

Klaar om alle hellingen te trotseren

De Stelvio is standaard uitgerust met Hill Descent Control (HDC), een hulpsysteem voor afdalingen dat de bestuurder toelaat om een veilige en constante snelheid aan te houden. HDC grijpt volledig autonoom in op het remsysteem van elk wiel en garandeert zo in alle omstandigheden stabiliteit en veiligheid, zelfs op een gladde ondergrond en extreem steile wegen.

    

  • TECHNOLOGIE
  • VEILIGHEID
  • IBS
  • HDC
INFOTAINMENT

APPLE CARPLAY

Aangezien Apple CarPlay werd geïntegreerd in het Alfa Connect-systeem kunnen bestuurders hun iPhone eenvoudig gebruiken op de weg. Hier vindt u een instructievideo die duidelijk aangeeft hoe u de functies van Apple CarPlay gebruikt.
Bepaalde functies zijn mogelijk niet in alle landen beschikbaar. Meer informatie vindt u op de officiële website
https://www.apple.com/benl/ios/feature-availability/

Bekijk de video

ANDROID AUTO

Aangezien Android Auto werd geïntegreerd in het Alfa Connect-systeem kunnen bestuurders hun smartphone eenvoudig gebruiken op de weg. Hier vindt u een instructievideo die duidelijk aangeeft hoe u de functies van Android Auto gebruikt.
Android Auto geeft u toegang tot diverse apps zoals instant messaging, muziek en internet.
Bepaalde functies zijn mogelijk niet in alle landen beschikbaar. Meer informatie vindt u op de officiële website
https://www.android.com/intl/it_it/auto/

Bekijk de video

SMS

Sms-berichten ontvangen en beluisteren wordt kinderspel met het Alfa Connect-systeem van uw wagen. Nadat u uw smartphone via Bluetooth® hebt aangesloten en de functie sms-berichten en meldingen verzenden en ontvangen hebt geactiveerd, kunt u ontvangen berichten beluisteren en zelfs korte standaardberichten verzenden. Meer informatie krijgt u in de instructievideo.

Bekijk de video

GOOGLE MAPS

Dankzij de integratie van Android Auto, kunt u eenvoudig gebruikmaken van Google Maps. Het enige dat u daarvoor dient te doen, is de spraakbediening activeren en zeggen ‘Navigeer naar...’ gevolgd door de bestemming. Ook is het mogelijk om diverse Points of Interest op te zoeken, zoals apotheken van wacht en de dichtstbijzijnde tankstations. Hier vindt u een instructievideo die uitlegt hoe u Google Maps gebruikt via Android Auto.

Bekijk de video

MAP CARE

Het is leuk om de wereld steeds op de beste manier te verkennen. Mopar® Map Care is de kaartupdateservice die de kaarten elke drie maanden bijwerkt. Dat gaat bovendien erg eenvoudig dankzij deze stappengids. Meer informatie vindt u op maps.mopar.eu     

Bekijk de video
  • CARPLAY
  • ANDROID AUTO
  • SMS
  • MAPS
  • MAP CARE
COMFORT

UITGEBREIDE ERVARING AAN BOORD

Meer plaats voor uw zintuigen

Bij het ontwerp van de Stelvio heeft Alfa Romeo de rijpositie volledig herdacht: deze is hoog om de baan te domineren, net als bij de andere SUV’s, maar wil tegelijkertijd een sportief gevoel aan het stuur creëren. Aan boord wordt het rijplezier van Alfa Romeo gedeeld met alle passagiers. De architectuur van het interieur is eenvoudig, maar functioneel, en werd ontworpen om achteraan drie passagiers comfortabel te vervoeren, met eenvoudige toegang tot de achterbank en meer ruimte voor knieën en benen. De bagageruimte met elektrisch bediende kofferklep heeft een volume van 525 liter, waarbij de achterbank handig kan worden neergeklapt om nog meer laadruimte te creëren.

RIJPLEZIER

DE WEGLIGGING VAN ALFA ROMEO, EINDELIJK IN EEN SUV

Een onklopbare emotie aan het stuur

De Stelvio is ontworpen voor elk terrein, en volgt de spirit en het instinct van de bestuurder. Hij garandeert altijd een sportief, stabiel rijgedrag — dankzij zijn unieke aandrijflijn en een lichte constructie met een hele reeks aluminium onderdelen. Stelvio levert de meest directe wegligging in zijn klasse dankzij de gepatenteerde Alfa Link-ophanging en een ideale 50/50-gewichtsverdeling. De revolutionaire Q4-vierwielaandrijving vervolledigt de reeks nooit geziene innovaties die Alfa Romeo aan de SUV-categorie heeft toegevoegd.

Q4 AWD

Gecreëerd om elke baan te domineren

De eerste SUV van Alfa Romeo kan worden uitgerust met de exclusieve Q4-vierwielaandrijving, ontworpen met het oog op realtime prestatiemanagement. Het Q4-systeem controleert en detecteert continu de wegomstandigheden en de rijstijl om een ideale koppeldistributie tussen de assen te leveren. Dankzij zijn unieke technologie garandeert dit systeem de prestaties en veiligheid van een traditionele vierwielaandrijving, gecombineerd met het compromisloze rijplezier van Alfa Romeo.

EVENWICHT

Dynamische uitmuntendheid

Stelvio werd ontworpen met het oog op een optimaal weggedrag en comfort. Deze uitstekende resultaten werden behaald dankzij zijn perfecte gewichtsverdeling, 50% op de achteras en 50% op de vooras, zijn gepatenteerde Alfa™Link-ophanging en de beste stuurwielverhouding van zijn klasse. De ophanging met dubbele driehoeken vooraan houdt de voorwielen loodrecht op de grond, waardoor onderstuur wordt verminderd en de laterale grip en stuurprecisie tegelijkertijd verbeterd worden. De achterophanging biedt hoge laterale grip zonder te moeten inboeten aan comfort. Verder heeft het uitvoerige gebruik van aluminium en composietmaterialen ervoor gezorgd dat het totale gewicht aanzienlijk lager ligt.

Alfa™ DNA

Nieuw rijplezier

Met een eenvoudige manipulatie van het Alfa™DNA-systeem kan de bestuurder kiezen uit drie verschillende rijmodi. Dit systeem wijzigt het weggedrag en de dynamische respons, en werkt in op de motorparameters, het schakelgedrag en de ESC en ASR-controle. Het resultaat? Een nooit geziene SUV waarmee drie unieke rijstijlen mogelijk zijn.

AAS

ALFA ACTIVE SUSPENSION

Dankzij de innovatieve actieve ophanging van Alfa Romeo kan de bestuurder rechtstreeks ingrijpen op de afstelling van de ophanging, wat zorgt voor een hoger comfort en een beter rijgedrag. Wanneer  de Alfa™ DNA-knop in de dynamische modus staat, wordt de hardheid van de ophanging automatisch afgestemd op een sportieve rijstijl. Met een simpele druk op de knop kan die hardheid verminderd worden. In de standen ‘Neutral’ en ‘Advanced Efficiency’ staat het comfort dan weer centraal. De Alfa Active Suspension is enkel als optie verkrijgbaar in het Performance Pack.

  • RIJPLEZIER
  • Q4 AWD
  • EVENWICHT
  • Alfa™ DNA
  • AAS
AANDRIJVING

INNOVATIEVE MOTOREN

Passie voor prestaties

De stelvio biedt twee krachtige 2.0 benzinemotoren 200pk en 280pk met Q4 vierwielaandrijving. De Diesel-reeks biedt twee 2.2-versies van 160 en 190 pk met achterwielaandrijving en twee versies van 2,2 liter van 190 pk en 210 pk met Q4-vierwielaandrijving. Alle motoren zijn geheel vervaardigd van gewichtsbesparend aluminium en zijn gekoppeld aan een ultra-efficiënte 8-traps automatische transmissie die een soepel schakelgedrag combineert met een hoog prestatieniveau.

EFFICIËNTIE

LICHTE MATERIALEN EN GEAVANCEERDE TECHNOLOGIE

Onverzettelijke zoektocht naar uitmuntendheid

Stelvio beschikt over een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding dankzij het uitgebreide gebruik van ultralichte materialen: carbonvezel voor de aandrijfas en aluminium voor de motorkap, deuren, kofferklep, motor en ophanging. De automatische transmissie met acht versnellingen en de Advanced Efficiency-rijmodus hebben een besparing op het brandstofverbruik en een vermindering van de emissie-uitstoot als gevolg zonder dat het weggedrag en de prestaties hieronder lijden.