Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
  • OVERVIEW
  • STIJL
  • TECHNOLOGIE
  • AANDRIJFGEHEEL
  • DYNAMIEK
  • EFFICIËNTIE
  • NIEUWS

EEN ERFGOED VAN LEIDERSCHAP

Een nieuwe legende ontstaan uit een roemrijk verleden

Het Quadrifoglio-embleem is al sinds 1923 het symbool van de racemodellen van Alfa Romeo. Het klavertjevier vindt zijn oorsprong bij de winnaar van de Targa Florio, de legendarische autocoureur Ugo Sivocci. Tot op vandaag is het nog altijd het trotse handelsmerk van pure prestaties en de Italiaanse passie voor de autosport. Talloze legendarische sportieve wagens van Alfa Romeo droegen in het verleden al het Quadrifoglio-logo. Stelvio, de allereerste SUV van Alfa Romeo, sluit aan bij deze traditie, maar dan op een nooit geziene manier: de Stelvio wordt de allereerste Quadrifoglio die ook een SUV is. Hij werd ontwikkeld om de beste te zijn in zijn klasse en uit te blinken qua kracht, dynamische prestaties en wendbaarheid. Hij werd gecreëerd als de pure verpersoonlijking van “La Meccanica delle Emozioni”.

STIJL

PERFECT GESCULPTEERDE LIJNEN

Nieuwe interpretatie van een tijdloos icoon

De Giulia Quadrifoglio was het eerste hoofdstuk in een gigantische comeback. De Stelvio Quadrifoglio heeft alles in huis om het vervolg te schrijven. Met elementen als de iconische "trilobo" vooraan en de gespierde flanken is de high-performance versie van de eerste SUV van Alfa Romeo een authentieke incarnatie van de sublieme Italiaanse visie op autodesign. Perfect geproportioneerd, vormgegeven om meteen op te vallen. Gemaakt voor onweerstaanbaar rijplezier.

KRACHT IN ZIJN MOOISTE VORM

Adembenemend vanaf de eerste aanblik

Van de verluchtingsroosters in de motorkap tot de specifieke koetswerkkit, en van de 20" lichtmetalen velgen tot de uitlaat, ontwikkeld om een krachtige sound boordevol adrenaline te genereren. De Stelvio Quadrifoglio is gespierd, verrassend en onmiddellijk herkenbaar. Het streven naar balans komt tot uiting in zijn essentiële en gespierde lijnen, die getuigen van een nauwkeurig evenwicht tussen stijl en dynamiek.

DE LIJNEN DIE ECHTE PILOTEN VERKIEZEN

Het panoramische uitzicht begint bij het interieur

De lijnen die de Stelvio Quadrifoglio zo bijzonder maken, zijn zijn welvingen. Zodra u plaatsneemt achter het stuur valt de cockpit op door zijn weelderige contouren. Het interieur geeft blijk van raffinement en oog voor detail, terwijl het 7” grote tft-scherm en het 8,8”-scherm van het Alfaä Connect Nav 3D-systeem zijn afgewerkt met exclusieve materialen zoals leder. De Sparco-zetels met koolstofframe, bekleed met Alcantara® en leder, garanderen een onberispelijke steun, zelfs bij een uiterst sportieve rijstijl. Het interieur laat zich personaliseren in drie verschillende kleuren, terwijl het stuur op verzoek kan worden afgewerkt met Alcantara®/leder en koolstofvezelaccenten.

COMPROMISLOZE UITMUNTENDHEID

De unieke eigenschappen van de Quadrifoglio

De Stelvio Quadrifoglio wordt gekenmerkt door een unieke rijhouding: hoog en toch sportief. De cockpit met zijn minimalistische design en geraffineerde details plaatst de bestuurder steeds centraal in de rijervaring. Ook in het interieur, waar uitmuntendheid en prestaties hand in hand gaan met een maximaal comfort, krijgen de meest meeslepende rijemoties de vrije loop. Details zoals de rode startknop en de aluminium schakelhendels aan het stuur laten geen twijfel bestaan over de sensationele prestaties die hij in petto heeft.

  • STIJL
  • EXTERIEUR
  • INTERIEUR
  • UNIEK
TECHNOLOGIE

EXCLUSIEVE INNOVATIES VAN ALFA ROMEO

Unieke technische oplossingen

Het Alfa™ Chassis Domain Control is het ‘brein’ van de Stelvio Quadrifoglio, dat de werking van het ESC, het Alfa™ DNA-systeem met RACE-modus, Alfa™ Active Torque Vectoring, Alfa™ Active Suspension en het Integrated Brake System integreert en coördineert. De Q4-vierwielaandrijving, die voor het eerst wordt gecombineerd met de 510 pk 2.9 V6 Bi-Turbo-motor, werd ontwikkeld om de meest sportieve emoties kracht bij te zetten. De Alfa™ Link-ophanging, het lichte platform en de perfecte gewichtsverdeling (50:50) over de twee assen dragen allemaal bij tot zijn uitzonderlijke dynamiek.

ALFA™ CDC

Vertrouwen door controle

In het interieur van de Stelvio Quadrifoglio worden de veiligheids- en tractiesystemen geïntegreerd en beheerd door het Alfa™ CDC-systeem (Chassis Domain Control). CDC coördineert de werking van de systemen Alfa™ DNA Pro, Alfa™ Active Torque Vectoring, IBS (Integrated Brake System) en Alfa™ Active Suspension door specifieke taken aan elk van deze functies toe te wijzen. En door al deze functies op elkaar af te stemmen, beloont het systeem de bestuurder met die onmiskenbare Alfa Romeo-touch: ongeëvenaard rijplezier.

VEILIGHEID

Ultieme veiligheidssystemen

In het interieur van de Stelvio, forward Collision Warning (FCW) met Autonomous Emergency Braking (AEB), een Lane Departure Warning (LDW) om de auto op zijn rijstrook te houden, een adaptieve snelheidsregelaar (ACC) met snelheidsbegrenzer en Blind Spot Monitoring (BSM) om obstakels naast de auto te detecteren.

IBS

Integrated Brake System

Het Integrated Brake System is een elektromechanisch systeem dat de functies van de stabiliteitscontrole en het remsysteem combineert. Het dringt niet alleen het gewicht sterk terug maar levert ook uiterst nauwkeurige feedback via het rempedaal. En wanneer het ABS-systeem tussenbeide komt, worden de trillingen in het rempedaal gereduceerd door de samenwerking met de stabiliteitscontrole.

INFOTAINMENT

Grenzeloze connectiviteit

De Stelvio Quadrifoglio is uitgerust met een volledig nieuw infotainmentsysteem dat een 8,8”-hogeresolutiescherm combineert met de 3D Navigator-functie, en zich laat bedienen door een intuïtieve draaiknop en een geavanceerde spraakherkenning. Dankzij het nieuwe AlfaTM Connect-systeem, uitgerust met Apple CarPlayTM en Android AutoTM, krijgt u nog eenvoudiger en veiliger toegang tot de muziek, contacten, kaarten en apps op uw smartphone. De Stelvio Quadrifoglio kan naar wens ook worden uitgerust met een Harman Kardon® Sound Theatre-systeem met veertien luidsprekers (inclusief subwoofer).

  • TECHNOLOGIE
  • ALFA CDC
  • VEILIGHEID
  • IBS
  • INFOTAINMENT
AANDRIJFGEHEEL

AANDRIJFGEHEEL

Laat uw krachtigste emoties de vrije loop

Dankzij zijn aluminium motor, die u maximaal laat genieten van de meest opwindende en sportieve attitude, gaan de prestaties van de Stelvio Quadrifoglio veel verder dan pure kracht. Wat de rijervaring van de Stelvio Quadrifoglio ook zo bijzonder maakt, is zijn perfect evenwichtige verhouding vermogen-gewicht: de beste in zijn klasse. Met zijn snelle en sportieve inborst, de 510 pk sterke 2.9 V6 Bi-Turbo-motor, slaagt hij erin om in enkele seconden een wereld van sensaties op u los te laten, bestaande uit kracht, energie en precisie. Tegelijk houdt hij een niveau van levendigheid en wendbaarheid aan dat geen enkele SUV kan evenaren.

MOTOR

Een perfecte mix van kracht en emotie

De Stelvio Quadrifoglio staat aan de top van zijn segment op vlak van prestaties. Onder zijn motorkap schuilt een 510 pk sterke, aluminium 2.9 V6 Bi-Turbo-motor, die zijn vermogen via de nieuwe Q4-aandrijving afgeeft aan de vier wielen. Met zijn specifieke vermogen van 176 pk/l garandeert hij schitterende acceleratietijden  (van 0 tot 100 km/u in nauwelijks 3,8 seconden) in combinatie met een indrukwekkend laag brandstofverbruik, dankzij de exclusieve cilinderuitschakeling en gewichtsverlagende oplossingen zoals de aandrijfas van koolstofvezel.

TRANSMISSIE

Passie die alles verandert.

Het sportieve karakter van de Stelvio Quadrifoglio komt het best tot uiting in zijn achttrapsautomaat, die in de Race-modus genoeg heeft aan 150 milliseconden om te schakelen. De transmissie kan worden bediend met de pook op de middentunnel of met de schakelhendels  in gepolijst aluminium op de zijkanten van het stuur. Naargelang de ingeschakelde rijmodus optimaliseert het DNA-systeem de soepelheid om de sportiviteit ten top te drijven en de CO2-uitstoot en efficiëntie te optimaliseren.

  • AANDRIJFGEHEEL
  • MOTOR
  • TRANSMISSIE
DYNAMIEK

DYNAMIEK

Een opvallende balans

De ideale gewichtsverdeling (50:50) is een van de meest unieke eigenschappen van de Stelvio Quadrifoglio. Ze is het resultaat van een uitgekiende materiaalkeuze: aluminium voor de ophanging, de deuren, de spatborden, de motorkap, de achterklep en de motor, koolstofvezel voor de aandrijfas... De meesterlijke combinatie van deze elementen vertaalt zich in een dynamiek die zich kenmerkt door een ongeëvenaarde wendbaarheid. Met zijn onovertroffen stuurwielverhouding, die hij dankt aan de Alfa™ Link-ophanging, beschikt de Stelvio Quadrifoglio over een verbazingwekkend evenwicht op de weg.

ACTIEVE OPHANGING ALFA™ LINK

Ongeëvenaard weggedrag

De Stelvio Quadrifoglio staat op de actieve ophanging Alfa™ Link, een semi-actief systeem dat rechtstreeks ingrijpt op de afstelling van de ophanging. Met de drie beschikbare modi (zacht, medium of hard) kunt u de stijfheid van de ophanging regelen met een eenvoudige druk op de DNA-toets.

ALFA™ ACTIVE TORQUE VECTORING

Onvergelijkbaar rijgedrag

De Stelvio Quadrifoglio is uitgerust met Alfa™ Active Torque Vectoring, een innovatief systeem dat het koppel optimaal verdeelt over de twee halve assen, dankzij twee elektronisch gestuurde koppelingen. Zelfs bij hoge snelheden, in de bochten en op elk type van wegdek, resulteert dit in optimale rijprestaties.

RIJMODUSKIEZER ALFA™ DNA PRO

Een spectaculair rijgedrag

Alfa™ DNA Pro stemt het rijgedrag van de Stelvio Quadrifoglio onmiddellijk af op de geselecteerde rijmodus: 

  • RACE: schakelt de rijhulpsystemen uit, verhoogt het koppel tot het maximumniveau en verfraait de uitlaatklank voor een sportieve rijstijl op het circuit.
  • DYNAMIC: scherpt de responsen van het gaspedaal en stuurwiel aan en activeert een prestatiegericht schakelpatroon voor sportieve ritten op de weg.
  • NATURAL: een comfortabele stand voor dagelijkse ritten.
  • ADVANCED EFFICIENCY: verhoogt de efficiëntie voor een maximale brandstofbesparing door een deel van de cilinders uit te schakelen. Dit is de meest geschikte rijmodus bij beperkte grip.
  • DYNAMIEK
  • ALFALINK
  • TORQUE VECTORING
  • ALFA DNA PRO
EFFICIËNTIE

EFFICIËNTIE

De perfecte balans tussen prestaties en efficiëntie

De Stelvio Quadrifoglio combineert indrukwekkende prestaties met een superieure efficiëntie dankzij het gepatenteerde cilinderuitschakeling (CEM) systeem, waarmee de 2.9 V6 Bi-Turbo-motor drie van zijn cilinders kan uitschakelen wanneer de bestuurder geen volledig motorvermogen nodig heeft. Bovendien garandeert een stop-startsysteem van de nieuwste generatie een bijkomende brandstofbesparing in het stadsverkeer.

LICHTHEID

Ultralichte materialen

De Stelvio Quadrifoglio dankt zijn unieke lichtheid en uitstekende verhouding vermogen-gewicht aan de accurate materiaalkeuze voor zijn constructie. Het hoogwaardige staal voor zijn koetswerk en het aluminium voor de deuren, de ophanging en de motor zijn tegelijk sterk en uiterst licht, terwijl de koolstofvezel van zijn aandrijfas zijn dynamisme optimaliseert en maximaliseert.

BRANDSTOFVERBRUIK

Brandstofverbruik tot het minimum gereduceerd

Alle elektronische systemen van de Stelvio Quadrifoglio werken soepel en helpen ze het brandstofverbruik te minimaliseren. Bovendien heeft de Stelvio Quadrifoglio dankzij zijn gepatenteerde cilinderuitschakeling (CEM) maar 9 liter benzine nodig om 100 kilometer af te leggen, goed voor een CO2-uitstoot van 210 g/km.

  • EFFICIËNTIE
  • LICHTHEID
  • BRANDSTOFVERBRUIK
NIEUWS

STELVIO QUADRIFOGLIO: DE SNELSTE SUV

Nieuw ronderecord op de Nürburgring

De allereerste SUV in de geschiedenis van Alfa Romeo heeft zijn plaats aan de top van zijn segment reeds opgeëist. Met een rondetijd van 7 minuten en 51,7 seconden op de legendarische Nordschleife van de Nürburgring wist de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio de titel van snelste SUV op zijn naam te schrijven. Een uitzonderlijke prestatie dankzij de geavanceerde technologie in het hart van deze ultraperformante SUV, die voor het eerst gebruik maakt van een 510 pk sterke 2.9 V6 Bi-Turbo-motor in combinatie met de innovatieve Q4-vierwielaandrijving. Zo heeft Alfa Romeo al twee ronderecords op de Nürburgring op zijn naam staan: een met de Giulia Quadrifoglio (snelste vierdeurs productieauto) en een tweede met de Stelvio Quadrifoglio (snelste productie-SUV)