Storie Alfa Romeo, zevende aflevering: Alfa Romeo 33 Stradale en Alfa Romeo Carabo. 

De tweeling

Getekend op hetzelfde platform

Er is een wereld van verschil tussen de 33 Stradale en de Carabo. De ene oogt pezig en nerveus, de andere, heeft niks dan rechte lijnen en hoeken. De gemeenschappelijke technische basis van deze twee wagens is het resultaat van de 50 jaar race-ervaring van Alfa Romeo. Ingenieus en strikt plannen, expertise en moedige materiaalkeuzes en een stijl die technologie en creativiteit verenigt.
 

De wil om te winnen

In 1964 vond Giuseppe Luraghi dat het tijd was voor een officiële terugkeer naar het circuit, met de start van het 33 Project. Luraghi vroeg zijn team om een wagen te maken die kon concurreren in de “klassen van het moment” en die voor publiek succes en media-aandacht kon zorgen. Twee jaar later begon de eerste 33 meteen de overwinningen op te stapelen op de meest prestigieuze circuits, waaronder het Wereldkampioenschap voor Productiewagens in 1975 en 1977.

 

33 Stradale, van het circuit naar de weg

Toen Alfa Romeo besliste om de 33 in kleine aantallen te produceren voor particulieren, moest de wagen een nieuwe look hebben om zijn sportief karakter op de weg te tonen. Scaglione sprak al zijn technisch vernuft en creativiteit aan voor dit nieuwe design van de 33 Stradale. Resultaat: een meesterwerk waarbij innovatie in stijl prachtig overging in het streven naar aerodynamica en functionaliteit. De wagen werd onthuld op de Italiaanse Grand Prix in Monza in 1967. Het was destijds de duurste sportwagen op de markt en er werden slechts 12 exemplaren gebouwd met het Scaglione koetswerk.
 

Carabo, het auto-ruimteschip

De zoektocht naar stijl voerde Alfa Romeo ook naar andere richtingen. Zo werd er een “dream car” voorgesteld op het Parijse Autosalon in 1967, die het resultaat was van dit radicale idee: de Carabo, van de hand van Marcello Gandini.
 

De wagen was gebouwd op dezelfde mechanische basis als de 33 Stradale. De hoogte was dezelfde, maar de ronde lijnen waren helemaal verdwenen. Alles van de Carabo duidelijk afgelijnd, van het wigvormige design tot de “schaardeuren”. De naam Carabo was geïnspireerd op de Carabus auratus, een glanzende metaalkleurige kever. Dezelfde inspiratie werd ook gebruikt voor het koetswerk: schitterend groen met oranje details. Vanaf dan had Alfa Romeo steeds meer aandacht voor extravagante kleuren en speciale verftechnieken om de eigenheid van het merk extra in de… verf te zetten.