Storie Alfa Romeo, zesde aflevering: de iconische 1600 Spider “Duetto”

De Italiaanse spider die Hollywood veroverde

De verovering van Hollywood

“Het is echt een makkelijke wagen. En een heel mooie ook.”  Dat zei Steve McQueen over de Duetto in de zomer van 1966. In deze enkele woorden vatte McQueen de essentie van de Duetto samen en tegelijk ook de eigenheid van Alfa Romeo: rijplezier en pure schoonheid. Een jaar later reed een jonge Dustin Hoffman aan volle snelheid in een Duetto op de tonen van Simon & Garfunkel’s muziek in “The Graduate”. Het zijn iconische beelden die deel uitmaken van de filmgeschiedenis en die de aanzet waren voor een schier eindeloze reeks van scenes waarin de Duetto te zien was in honderden films en tv-uitzendigen, waardoor hij uitgroeide tot een rasechte cultwagen.

 

De mooie jonge vrouw

Destijds werd een stijlcompetitie georganiseerd tussen de twee beste designers van het moment: Bertone en Pinin Farina. Pinin Farina's voorstel was van de hand van Franco Martinengo en werd verkozen op basis van de sierlijkheid en het klassieke evenwicht van de vormen. “De mooie jonge vrouw", zoals Pinin Farina het model beschreef, was een zuiver sportwagenconcept dat ook bijzonder briljante prestaties leverde. Wendbaar, jong én snel. De wagen werd algauw een statussymbool, geliefd door wie bekend was en verlangd door iedereen.


 

Made in Italy

Voor de lancering in de VS organiseerde Alfa Romeo een transatlantische luxecruise tussen Genua en New York. De meest exclusieve sterren van de showbusiness, de sport- en modewereld werden uitgenodigd. Er waren 1,300 vips aan boord waaronder Vittorio Gassman, Rossella Falk en de soprane Anna Moffo. Tijdens de hele cruise werden drie exemplaren van de nieuwe Spider opzichtig uitgestald op de brug van het schip: een groene, een witte en een rode.


 

"Duetto" of "Inktvisbot"?

Hoe het model zijn naam kreeg, is een verhaal op zich. Er werd een wedstrijd met een prijs georganiseerd in samenwerking met alle Europese dealers. "Duetto" won, maar er rees een probleem omtrent de rechten, waardoor de auto gelanceerd werd als de Alfa Romeo 1600 Spider. De naam Duetto bleef op de achtergrond, maar was wel blijven hangen in het geheugen van de fans waardoor hij toch de troetelnaam werd voor alle generaties van het model. De 1966 Spider werd ook "Cuttlefish Bone" (of inktvisbot) genoemd, vanwege de ellipsvormige contouren, de afgeronde voorkant en ‘staart’, de convexe zijkanten en de zeer lage onderlijn. Van de Duetto werden meer dan 124,000 exemplaren gebouwd, gespreid over 28 jaar: de langste levenscyclus ooit voor een Alfa Romeo-model.