De innovatie en technologie van Alfa Romeo
  • LA MECCANICA DELLE EMOZIONI
  • EEN NIEUW TIJDPERK
  • VANAF EEN BLANCO BLAD
  • HET REVOLUTIONAIRE PLATFORM
  • HET VASTBERADEN HART
  • EEN GEAVANCEERD BREIN
  • SENSATIES AAN HET STUURWIEL
  • DE SUPERIEURE WENDBAARHEID
  • ZOEKTOCHT NAAR GEWICHTSVERMINDERING
  • AERODYNAMICA
  • RADICALE KEUZES

LA MECCANICA DELLE EMOZIONI

Het belangrijkste bestanddeel van een echte Alfa Romeo is emotie. Dat is de werkelijke betekenis van de slogan 'La Meccanica delle Emozioni': bestuurders grenzeloos rijplezier bezorgen. We streven steeds naar een opwindende ervaring aan het stuur door gebruik te maken van geavanceerde en innovatieve technologie. Dat is meer dan koude, fantasieloze telemetrie: het is een gevoel, net als echte liefde. We zouden kunnen zeggen dat het irrationeel is, intuïtief, energiek en onverwacht. Het is iets dat de moeite loont om zelf eens uit te testen.

EEN NIEUW TIJDPERK

EEN NIEUW TECHNOLOGISCH TIJDPERK

Alfa Romeo is veel meer dan een Italiaanse badge die meer dan een eeuw geleden het daglicht zag. Het is overgave die staat voor originaliteit zonder compromissen, vooral op het vlak van innovatie en technologie. Het is een sterke, weergaloze passie voor auto's. Deze geschiedenis van baanbrekende technologie wordt verdergezet: op zijn 105e verjaardag trad Alfa Romeo een nieuw tijdperk binnen met de Giulia Quadrifoglio. Een auto die door niemand anders en nergens anders in de wereld gecreëerd had kunnen worden.

VANAF EEN BLANCO BLAD

VANAF EEN BLANCO BLAD

In 2013 riep Alfa Romeo 'Skunk Works' in het leven, een uniek team van designers, ingenieurs en technici. Ze hadden als missie de glorie van het merk te herstellen en te innoveren met een revolutionaire benadering. Hun regels waren eenvoudig en helder: compromisloze passie en absolute creatieve vrijheid.
De Skunks begonnen met een blanco blad en stelden een lijst op van alle eigenschappen die een echte Alfa Romeo zou moeten hebben. Ze bouwden geen auto, maar creëerden hem met trots. Dankzij hun passie en pioniersmentaliteit leverden de Skunks in amper 2 jaar tijd de Giulia Quardifoglio af: het puurste Alfa Romeo-DNA is terug. Een nieuw innovatief hoofdstuk staat op het punt om geschreven te worden.

HET REVOLUTIONAIRE PLATFORM

HET REVOLUTIONAIRE PLATFORM

Om terug te keren naar authentiek rijplezier, creëerde het merk een nieuw project met als codenaam Giorgio.
De Alfa Romeo-ingenieurs ontwierpen een innovatief achterwielaangedreven platform met een ideale gewichtsverdeling van 50/50 over de voor- en achterkant, vervaardigd van een legering van ultralichte materialen en ontwikkeld om als onderstel te dienen voor diverse voertuigcategorieën. Het schema van het Giorgio-platform, tegelijk licht en strak, is de cruciale factor om tal van recordwaarden neer te zetten op het vlak van zuinigheid en veiligheid. Dankzij de technische bijzonderheid van het platform heeft elke Alfa Romeo een superieure rijdynamiek, zonder weerga op de automobielmarkt.

HET VASTBERADEN HART

HET VASTBERADEN HART

Sinds de ontwikkeling ervan heeft het nieuw motorengamma al legendarische raceprestaties geleverd voor het merk. Het technologisch pronkstuk van het merk is op dit moment de ultieme 2,9l V6 90°-biturbomotor van 510 pk, volledig in aluminium. Ondanks zijn sensationele vermogens- en koppelwaarden is deze V6 bijzonder zuinig, dankzij een exclusief cilinderdeactiveringssysteem. Deze technologie is een toonaangevende vernieuwing en tegelijk een terugkeer naar het verleden: in het begin van de jaren '80 waren de ingenieurs van Alfa Romeo de eersten ter wereld die dit concept ontwierpen.

EEN GEAVANCEERD BREIN

GECONTROLEERD DOOR EEN GEAVANCEERD BREIN

De elektronische systemen van Alfa Romeo worden nu aangestuurd door een echt 'brein'. Chassis Domain Control is een module die de acties aanstuurt van ESC, Torque Vectoring, de adaptieve ophanging en het exclusieve Integrated Brake System. Deze hypermoderne oplossing is uitgerust met een specifieke 'emotionele intelligentie' die de interventie van de elektronische systemen coördineert om de beste dynamische prestaties te bereiken door een intuïtieve en aantrekkelijke rijbeleving.

SENSATIES AAN HET STUURWIEL

SENSATIES AAN HET STUURWIEL

Het gevoel aan het stuur te zitten van een Alfa Romeo moet onvergelijkbaar en onvergetelijk zijn. Daarom hebben de vooruitstrevende ingenieurs van het merk een uniek ophangingsschema ontwikkeld. Vooraan zijn Alfa Romeo's recentste creaties uitgerust met een ophanging met dubbele wishbone en een semivirtuele stuurstang – die de bestuurder snel en nauwkeurig laat sturen – voor een perfecte bandafdruk op het circuit en een uniek gevoel van beheersing. Achteraan zijn de Giulia en de Stelvio uitgerust met de nieuwe AlfalinkTM, een aluminium multilinkschema voor de beste prestaties op het vlak van controle, tractie, stabiliteit en vibratiefiltering.

DE SUPERIEURE WENDBAARHEID

DE SUPERIEURE WENDBAARHEID VAN EEN ALFA ROMEO

Een van de meest geavanceerde technologische systemen die ontwikkeld werden door het Alfa Romeo engineering Team is Torque Vectoring. Dankzij dit systeem kan het achterdifferentieel het vermogen dat naar elk wiel gestuurd wordt variëren, wat de tractie en de prestaties ten goede komt. Deze technologie staat garant voor een snelle stuurrespons en zorgt voor een uitstekende stabiliteit van de banden, zelfs bij hoge snelheden en in extreme weersomstandigheden. Alfa Romeo introduceerde ook het nieuwe Q4, het exclusieve vierwielaandrijvingssysteem op verzoek, dat ontwikkeld is met het oog op realtime prestatiemanagement. Een veilige en sportieve oplossing die zichzelf aanpast aan elke rijstijl en aan alle wegomstandigheden. Het biedt enkel de voordelen van vierwielaandrijving, gecombineerd met de prestaties en efficiëntie van een echte Alfa Romeo.

ZOEKTOCHT NAAR GEWICHTSVERMINDERING

ZOEKTOCHT NAAR GEWICHTSVERMINDERING

Minder gewicht, meer snelheid: de racegeschiedenis van Alfa Romeo was cruciaal voor de ontwikkeling van nieuwe voertuigen op basis van het Giorgio-platform. Het nieuwe gamma bereikt een toonaangevende vermogen/gewichtsverhouding dankzij veelvuldig gebruik van ultralichte materialen zoals koolstofvezel, aluminium en aluminium/plastic-verbinding. Alle nieuwe Alfa Romeo-motoren zijn gemaakt van aluminium. De Stelvio en de Giulia zijn standaard uitgerust met een aandrijfas van koolstofvezel, terwijl de Giulia Quadrifoglio de enige sedan ter wereld is waarvan zowel het dak als de motorkap volledig van koolstofvezel gemaakt is.

AERODYNAMICA

AERODYNAMICA

Sinds de oprichting van het merk heeft Alfa Romeo innovatieve oplossingen ontwikkeld om uit te blinken in de racesport. Voortdurend onderzoek op het vlak van aerodynamica was onontbeerlijk om superieure prestaties te kunnen neerzetten.
Dankzij doorgedreven onderzoek in de windtunnel kon Giulia Quadrifoglio de enige sedan in de wereld worden die uitgerust is met een Active Aero System, een technologie die de neerwaartse druk bij hoge snelheden verder verbetert. Bovendien werd veel aandacht besteed aan efficiëntie: dankzij zijn unieke design heeft de Giulia Quadrifoglio een uitstekende Cx-waarde (0,27).

RADICALE KEUZES

RADICALE KEUZES

Elke nieuwe Alfa Romeo wordt ontwikkeld op basis van de krachtigste en meest competitieve versie, de Quadrifoglio. Deze eerste versie wordt ontwikkeld met de optimale 50/50-gewichtsverdeling in het achterhoofd, met een in de lengte gemonteerde aluminium motor, een aandrijfas van koolstofvezel en een reeks gepatenteerde technische oplossingen. Daarnaast moet hij ook uitmunten inzake vermogen/gewichtsverhouding, 0-100 km/u en topsnelheid. Dat is het grote verschil met andere merken: terwijl iedereen de 'standaard'-versie aanpast om een "performance car" te ontwikkelen, creëert Alfa Romeo auto's voor dagelijks gebruik op basis van supercars.